Wodospad Trzy Wody - ścieżka przyrodnicza przez Zaginione Skałki w Komborni

Czas czytania: 4 min
Aktualizacja: 2023-07-29
Kombornia
wodospad trzy wody fot. rzeszowpodkarpackie.com ⁄ materiały własne

Na bezimiennym cieku wodnym, w Czarnorzecko-Strzyżowskim Parku Krajobrazowym, na Pogórzu Dynowskim, w miejscowości Kombornia znajduje się niewielki wodospad, zwany wodospadem Trzy Wody. Specjalnie zbudowana platforma widokowa w tym miejscu umożliwia podziwianie jego uroku w całej okazałości. Poznajmy dokładniej ten ciekawy pomnik przyrody nieożywionej należący do gminy Korczyna.

Posiadasz obiekt noclegowy na Podkarpaciu?

Dodaj go do bazy serwisu Rzeszów Podkarpackie.

Wodospad Trzy Wody - pomnik przyrody w Komborni k. Krosna

Wodospad Trzy Wody uformował się na skromnym cieku wodnym, którego nazwa do dziś jest nieokreślona. Natomiast nazwa wodospadu pochodzi najprawdopodobniej od występujących tu trzech kaskad, które go tworzą. Wysokość spadu wody licząc od najwyższego progu do dna rzeczki wynosi około 5 metrów. Rzeczka po przekroczeniu progu kontynuuje swój ściek dość głębokim wąwozem, który nad wodospadem staje się znacznie płytszy. Dlatego zanim wody potoku dotrą do progu przepływają po piaskowcu. Za progiem obszar wąwozu zaczyna robić się nieco podmokły, co sprawia że występuje tu różnorodna roślinność.

Ten ciekawy obiekt można oglądać ze specjalnie utworzonej platformy widokowej. Konstrukcja znajduje się tuż przy wąwozie opadającym w stronę potoku. W czasie deszczu lub chwilę po opadach, drewniane belki platformy stają się śliskie, dlatego należy zachować wtedy szczególna ostrożność.

Zobacz również: Wodospad Magurski - największy wodospad Beskidu Niskiego

Wodospad staje się szczególnie widowiskowy kiedy stan wody jest przynajmniej umiarkowany. Podczas suchych okresów wody zwykle jest mało i ledwo co wystarcza by tylko przeciekać po trzech progach skalnych. Zbieranie wody przez rzeczkę utrudnione jest też przez znajdujący się blisko źródeł próg skalny. Dlatego ilość przepływającej wody uzależniona jest od jej poziomu.

W marcu 2008 roku dotychczasowo bezimienny wodospad stanowiący lokalną atrakcję przyrodniczą ogłoszony została przez Radę Gminy w Korczynie pomnikiem przyrody z oficjalną nazwą "Wodospad Trzy Wody" w Komborni. Fakt ten upamiętniony został po przez tablicę informacyjną umieszczoną przy platformie widokowej. Obok stoi też tablica z opisem tego miejsca i jest to trzeci przystanek ścieżki przyrodniczej na leśnej drodze w Czarnorzecko-Strzyżowskim Parku Krajobrazowym w Komborni.

wodospad trzy wody jesienWodospad Trzy Wody bez wody

Zaginione skałki czy droga przez las?

Do wodospadu prowadzi ścieżka przyrodnicza i droga przez las. Idąc ścieżką idziemy przez Zaginione Skałki z dwoma wychodniami piaskowca ciężkowickiego po drodze i tablice informacyjne z zaplanowanymi przystankami. Idąc leśną drogą podążamy wokół Zaginionych Skałek. Wybierając drugi sposób dotarcia do wodospadu należy na rozwidleniach kierować się zawsze w prawo.

Malowniczy wodospad o którym mowa stanowi trzeci przystanek ścieżki przyrodniczej, której długość wynosi około 1 km. Ścieżka prowadzi prosto z parkingu, przez Zaginione Skałki znajdujące się na wzgórzu 488 m n.p.m. i dalej pod wodospad. Oznaczenie ścieżki to pojedynczy pasek o kolorze brązowym. Dodatkowo na zakrętach przy oznaczeniach ścieżki dołożona jest strzałka wskazująca w którą stronę podążać.

Zobacz również: Wodospad Czartów Młyn

Ciekawostka: Taki sposób znakowania szlaków stosowany był w XIX wieku kiedy wytyczono pierwsze szlaki w Polsce.

Wodospad Trzy Wody - Ścieżka przyrodnicza

Po zaparkowaniu samochodu rozpoczynamy z parkingu naprzeciwko samotnego domu, gdzie znajduje się tablica z informacjami o ścieżce. Przechodzimy przez szlaban, wędrując ścieżką która lekko wznosi się na samym początku po czym mocno skręca w prawo gdzie znajduje się duży plac. Stąd schodzimy nieco w dół ostrym zakrętem w lewo. Po niecałych 100 metrach ścieżka przyrodnicza prowadząca wyraźną drogą leśną zmienia swój bieg i aby kontynuować trasę ścieżki należy skręcić w prawo. Ten fragment trasy namierzymy po drewnianym mostku nad fosą, który pokonujemy i idziemy dalej.

wodospad trzy wody trasa Oznaczenia na trasie do Wodospadu Trzy Wody

Po minięciu mostka zaczynamy wspinać się przez stok wzniesienia (489 m) czyli Zaginione Skałki. Idąc na grzbiet wzgórza mijamy pierwszą wystającą z ziemi skałkę, obok niej możemy wspierać się na drewnianych barierkach ubezpieczających. Na grzbiecie wzgórza dochodzimy do tablicy informacyjnej i pierwszego przystanku na ścieżce - "Zaginione Skałki" i "Drzewa żywicowane". Skałki te rozmieszczone są na całym wzgórzu. Zbudowane są z piaskowców ciężkowickich, a największa z nich ma ok. 40 m długości i 7 m szerokości. Z tablicy znajdującej się na szczycie wzgórza dowiadujemy się nieco o drzewach żywicowanych. Głównie są to sosny, które pozbawiano kory i nacinano w nich tzw., jodełkę w celu pozyskiwania żywicy. Tej metody aktualnie się już nie stosuje.

Zobacz również: Wodospad Ostrowskich

Dalsza część ścieżki prowadzi przez grzbiet wzgórza, by po chwili pokazać nam kolejne skałki wraz z jego wierzchołkiem. Kolejna tablica informacyjna z przystankiem znajduje się po zejściu ze wzgórza przy rozdrożu. Przystanek 2 poświęcony jest tematom: "Okazałe modrzewie" i "Stanowisko sosny czarnej". Po zapoznaniu się z ciekawostkami na ich temat z rozdroża idziemy w lewo drogą leśną schodząc lekko w dół. Droga po chwili skręca mocno w lewo, a nasza ścieżka biegnie na wprost. Teraz została już tylko chwila spaceru po wydreptaną trasą, która w końcowym etapie schodzi w dół prowadząc nas do trzeciego przystanku ścieżki, gdzie znajduje się wodospad Trzy Wody - najbardziej malowniczy wodospad Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego. Trasa ścieżki przyrodniczej kończy tu swój bieg. Jest to ostatni i zdecydowanie najpiękniejszy przystanek na całej ścieżce.

wodospad trzy wodyPlatforma widokowa na Wodospad Trzy Wody

Wodospad Trzy Wody Jak dojechać?

W celu odszukania wodospadu Trzy Wody jedziemy drogą wojewódzką od Korczyny w stronę Lutczy gdzie z ulicy Pelczara skręcamy w prawo w ulicę Zawiśle. Jest to miejsce gdzie droga główna po dłuższym odcinku prostym skręca w lewo, natomiast my jedziemy w prawo trzymając się głównego kierunku drogi. Po około 1,5 km od zjazdu w Zawiśle przejeżdżamy przez potrójne rozdroże środkową drogą, bez żadnych skrętów. Kontynuując jazdę docieramy do ulicy Działy (ulica zmienia w tym miejscu nazwę). Z prawej strony widać już Kotlinę Jasielsko-Krośnieńską i Beskid Niski. Po chwili docieramy do miejsca, w którym znajduje się tablica informująca nas o ścieżce do wodospadu Trzy Wody. Natomiast samochód możemy zaparkować około 1,5 km dalej i stamtąd też rozpoczniemy marsz do wodospadu.

Do parkingu przy ścieżce dojedziemy również z Komborni kierując się z przeciwległej strony. Jadąc z Rzeszowa na południe drogą E371 w Komborni skręcamy w prawo zgodnie z kierunkowskazem Kombornia 3. Na ścieżkę wchodzimy z prawej strony drogi, która łączy Korczynę z Kombornią obok przejściowego składu drewna Kombornia w przysiółku Mroczki.

wodospad trzy wody
Trasa do wodospadu Trzy Wody

Wodospad Trzy Wody mapa + parking

Informacje dodatkowe

• Lokalizacja: Kombornia, gmina Korczyna, powiat Krośnieński
  • Długość trasy: 1 km
  • Czas przejścia: 40 min
  • Infrastruktura ścieżki: 3 przystanki, tablice informacyjne, oznaczenia
  • Cel utworzenia: Umożliwienie dostępu do okazałego pomnika przyrody nieożywionej na obszarze Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego jakim jest Wodospad Trzy Wody.
  • Ciekawostka: Wodospad Trzy Wody to jeden z nielicznych wodospadów skalnych objętych prawną ochroną na obszarze województwa podkarpackiego.
  • Ścieżkę można odwiedzać przez cały rok. Jednak główną atrakcją ścieżki jest wodospad, którego poziom wody jest zmienny. Jeśli chcemy zaobserwować jego uroki w całej okazałości warto odwiedzić go po wiosennych roztopach kiedy rzeki mają większą ilość wody.
  • Przydrożny parking jest w stanie pomieścić około 10 samochodów. Wejście na ścieżkę do wodospadu znajduje się bezpośrednio przy parkingu.
  • Ścieżka utworzona została dzięki staraniom gminy Korczyna, Zespołu Karpackich Parków Krajobrazowych, oraz Nadleśnictwa Kołaczyce